1 wydanie, opis: https://www.theguardian.com/artanddesign/2016/dec/06/bloc-by-bloc-board-game-gentrification-protest
2 wydanie (czy to jest poprawiona wersja wydania pierwszego?), opis https://pl.crimethinc.com/2018/06/04/insurrection-is-not-a-game-play-resistance-and-designing-the-game-bloc-by-bloc
Zna ktoś? Grał ktoś?
Tłumaczenie opisu 1 wydania:
Bloc by Bloc stawia graczy przeciwko władzom i ma na celu wykorzystanie klasycznego formatu gry planszowej, aby pokazać wpływ gentryfikacji i siły protestu
Okręg handlowy Oakland, zróżnicowana koalicja powstańców, odciąża sklepy towarów i lekkich sklepów. Nowo spłukany z fantazyjnymi ubraniami, grupa pracowników unika grasujących gliniarzy. W pobliżu uwolnionych więźniów i sąsiedni obywatele zabarykadują ulice otaczające okupowany stadion. Oczekuje się, że wojsko przybędzie w ciągu zaledwie kilku dni, aby zdecydowanie zmiażdżyć rebelię.
Jest to jeden ze scenariuszy, które rozgrywa się na tablicy Bloc by Bloc, spółdzielczej gry strategicznej stołowej, która stawia graczy przeciwko władzom w walce o wyzwolenie miasta. „Gra powstańcza”, jak twierdzą twórcy, Rocket Lee i Tim Simons, jest projektem non-profit, mającym na celu, jak mówią, podważanie imperialistycznych tematów w grach strategicznych – i być może radykalizowanie niczego niepodejrzewających graczy. Oakwood, Wenecja, Los Angeles Czarna enklawa LA uderzona pod presją policji i technologiczną gentryfikacji Czytaj więcej
Najpopularniejsze gry „naprawdę wzmacniają najgorsze elementy kapitalizmu w naszym społeczeństwie: wojnę, w której odtwarzasz słynne bitwy; kolonizacja, gdzie podbijasz i panuje nad nowymi terytoriami; i ekspansja przemysłowa, w której wykorzystujesz dla zysku” – mówi Simons, ściskając kostki. Kiedy zamieszki przeradzają się w powszechne powstanie i zaczynają przełamywać wszystkie rodzaje barier społecznych – o to chodzi w tej grze.
Zainteresowanie Blocem Bloku – który zebrał 49 000 USD od ponad 800 zwolenników w kampanii crowdfundingowej na początku tego roku – do tej pory wydaje się równomiernie rozdzielone między poważnych graczy i poważnych aktywistów. Początkowe opinie, choć głównie pozytywne, obejmują obawy o grabież. “Katarze grabieży mówi o “popularnym wywłaszczeniu” na niej” - mówi Simons. “Braba reprezentuje zasoby materialne potrzebne w powszechnym powstaniu, a także odbierając to, co zostało skradzione ludziom w represyjnym społeczeństwie.”
Jeden z recenzentów odmówił pokrycia Bloku przez Bloc, ponieważ nie był „przyjazny rodzinie”. “Ta odpowiedź była fascynująca” - mówi Lee. To nie jest brutalna gra, ale ludzie czują się niekomfortowo z powodu tego, kim są bohaterowie i kim są wrogowie. W Call of Duty to amerykańscy żołnierze zabijają terrorystów; tutaj to regularni ludzie walczą z policją. Tak zwani obrońcy są w roli ludzi, którzy mają zostać zakwestionowani. Bloc by Bloc - gra planszowa o gentryfikacji Aby uhonorować politykę gry, musiała być również dostępna za darmo. Zdjęcie: Out of Order Games
Graliśmy w ich biurze w Oakland, mieście czasami nazywanym stolicą zamieszek w Stanach Zjednoczonych. Prawdziwe ulice za oknem przypominały rozgrywkę zaledwie kilka tygodni przed naszą grą, kiedy około 10 000 osób maszerowało po wyborze Donalda Trumpa. Gdy noc trwała, zareagowali na policyjne gazy łzawiące fajerwerkami i rozproszone płonące barykady w całym centrum miasta.
To nie jest przypadek. W Oakland w 2009 roku funkcjonariusz transportu publicznego śmiertelnie postrzelił Oscara Granta, gdy leżał na brzuchu, zakuty w kajdanki. Wynikające z tego marsze, które zapowiadały taktykę i ton ruchu Black Lives Matter, uderzyły Simonsa erozjami podziałów między protestującymi. Blok by by Blok, wyjaśnił, był bezpośrednio inspirowany tym poczuciem zbiorowej siły na szybko gentryfikujących się ulicach Oakland.
Płytki modułowe reprezentujące dyskretne dzielnice stanowią pejzaż miejski. Do czterech graczy reprezentuje grupy sprzymierzone: sąsiedzi, studenci, więźniowie lub pracownicy. Białe drewniane klocki reprezentują policję. Simons i Lee szczędzili niewiele wydatków produkujących komponenty – kolorowo ilustrowane karty i atrakcyjne drewno wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych i Niemczech – ale pliki źródłowe są również dostępne online. “Aby uhonorować politykę gry, musiała być również dostępna za darmo” - mówi Simons.
Aby odzwierciedlić konflikty, które charakteryzują powstania, gracze mogą losować karty na początku gry, które przypisują ukryte programy: awangardowy, nihilista, sekciarski lub społeczny. Możliwe, że jeden gracz może przejąć władzę samodzielnie lub w inny sposób zdradzić solidarność. Ten klucz do scenariusza współpracy, wyjaśnia Lee, polega częściowo na unikaniu „obiadania kwatery”, terminu, na którym gracze dyktują działania swoim rówieśnikom.
“To sposób, aby nie odtwarzać dynamiki władzy przy stole” - mówi Lee, który skupił się na etyce w grach jako absolwent MIT. “Wiesz, jak wtedy, gdy biały facet mówi wszystkim, co mają robić.”
Kluczowe działania graczy, zdeterminowane przez rzucane kostkami i wyciąganie kart, opierają się na tym, co Lee i Simons uważają za cechy rozpoznawcze miejskiego buntu XX wieku: grabieży, barykadowania, marszu i improwizowane narzędzia do starcia z policją.
Pamphlet wewnątrz pudełka opowiada o inspirujących rewoltach z ostatnich 10 lat. Istnieją Ateny, Grecja, w 2008 roku, kiedy anarchiści szaleli po tym, jak policja śmiertelnie zastrzeliła nastolatka w kontrkulturowym centrum Exarcheia; a w Kairze w 2011 roku, kiedy to powstanie ludowe obaliło władcę Hosni Mubaraka. “Ta nowa generacja powstań czerpie swoją władzę z partycypacyjnych, antyautorytarnych praktyk i odrzucenia polityki szacunku” - mówi Simons. “Również wszyscy są zasadniczo antypolityczni”. Projekt Highrise Wirtualna rzeczywistość: czy gra komputerowa może zmienić Cię w „złego” dewelopera nieruchomości? Czytaj więcej
Szczególnie wpływowy na Bloc by Bloc jest Oaxaca City w Meksyku. W 2006 roku demonstracje nauczycieli doprowadziły do odrzucenia samorządu lokalnego i policji. Jednak odosobnione powstanie miejskie nie dokonuje rewolucji. Po sześciu miesiącach ciężko zarobionych niepodległości gminy, siły federalne gwałtownie zstąpiły na miasto Oaxaca. Tak więc, wygraj lub przegraj w Bloc przez Bloc, zawiłość gry mówi, wojsko przybywa na koniec. “Oaxaca jest tam, gdzie wpadliśmy na pomysł odliczania” - mówi Simons.
Zwycięstwo następuje pod koniec ośmiu tur, z których każdy reprezentuje dzień i noc, jeśli gracze zajmowali wystarczająco dużo wyznaczonych okręgów stanowych. Następnie, według słów podręcznika, „występuje napięty impas [pomiędzy wojskami i powstańcami]. Wyzwolone strefy powstania pozostają autonomiczne i tętniące życiem z potencjałem. Nagle wydaje się, że wszystko jest możliwe”.
Grałeś? Grał ktoś?