STYCZEŃ 2022

Nowy rok udało nam się zacząć bardzo aktywnie. Jednym z pierwszych naszych działań było wyjechanie na dwudniową, wypoczynkowo – integracyjną wycieczkę do Wałbrzycha. Poznaliśmy trochę historii miasta, porozmawialiśmy z miejscowymi ludźmi a także weszliśmy na szczyt Chełmiec. Poza tym udało nam się odwiedzić zaprzyjaźnione Food not Bombs: Wałbrzych. Dało nam to okazję do bliższego poznania się i przysłowiowego naładowania baterii na dalsze działania. Sen z powiek wciąż spędzał i spędza nam nadal kryzys humanitarny na polsko-białoruskiej granicy. Przygotowany w Styczniu został przez nas performans podczas którego część z nas rozbiła się z namiotem i banerami by informować o ludzkiej tragedii jaka ma miejsce na wschodzie. Cieszyło nas, że mimo paskudnej pogody pojawiły się zainteresowane osoby które pozytywnie odebrały naszą działalność. Nasze życie to niestety ciągłe pamiętanie o krzywdach jakie ludzie doznają za sprawą systemu. Wraz z ACK Wrocław przygotowaliśmy i zrzuciliśmy z mostu baner solidarnościowy dla niesłusznie oskarżonego Michała Przyborowskiego – anarchisty ze Szczecina, oskarżonego o zawieszenie plakatu którego nie zawiesił. Skoro mowa o banerach i solidarności, wstawiliśmy także nasze zdjęcie upamiętniające zamordowanego w styczniu 2008 roku Jana Kucere. Kucera za swoją antyfaszystowską działalność został pchnięty nożem przez neofaszystowskiego psa systemu.

LUTY 2022

W Lutym wspierana przez nas była Akcja Lokatorska w jej cotygodniowych protestach pod urzędem wojewódzkim. Lokatorzy i Lokatorki protestują bo grozi im eksmisja z własnych mieszkań. To mieszkania zakładowe w których wspomniane osoby mieszkają już ponad 40 lat i za które zapłaciły swoją pracą czy nawet zbudowały. Nie zostawimy ich w tej walce samych! Luty był dla nas także ważnym miesiącem w związku z wspomnianym kryzysem na granicy. 12stego Lutego odbyła się bowiem organizowana przez No Borders Team demonstracja w Krośnie Odrzańskim. Czemu Krosno? Bo to jedna z miejscowości w której znajduje się ośrodek koncentracyjny dla porwanych przez pograniczników migrantów. Są tam przetrzymywani w okropnych warunkach i wbrew swojej woli. Mundurowi zgarnęli wtedy sporo osób przez co część ma sprawy w sądzie, ale udało się okazać wsparcie przetrzymywanym w ośrodku. Temat granic, krajów i narodów uzewnętrznił się tego miesiąca znowu, tym razem rosyjsko – ukraińską wojną za wschodnią granicą tzw. polski. Część z nas w pierwszych dniach wojny pojechała na granice by w ramach Food not bombs pomagać uchodźcom, a reszta przygotowywała demonstrację i zaplecze pod pomoc na miejscu.

MARZEC 2022

Rzeczona demonstracja odbyła się 2 marca na placu Nowy Targ. Wspierała nas Samba a podczas przemówień padło wiele wartościowych słów. Kilka dni później, a więc 6 marca brałyśmy udział w feministycznej Manifie Inicjatywy 8 Marca „Feminizm bez granic”. Dobrane hasło szczególnie uderzało patrząc na to co dzieje się na granicy PL-BY jak i na wojnie między Rosją a Ukrainą. Marzec także był miesiącem w którym wspierane przez nas były demonstracje Akcji Lokatorskiej. AL przygotowała „trening z bezdomności”, bezdomności której boją się emerytowanx lokatorki i lokatorzy w związku z próbami ich wyeksmitowania. Mieszkanie Prawem nie towarem! W Marcu odbył się także pierwszy wyjazd regionalny/uliczny do Wałbrzycha. Czyściliśmy miasto z mowy nienawiści i faszystowskich symboli oraz plakatowaliśmy.

KWIECIEŃ 2022

W kwietniu odbył się wyjazd regionalny/uliczny do Świdnicy,Jaworzyny Ślaskiej i Kątów wrocławskich. Nasza ekipa sprejowała po celtach i innych nacjonalistycznych symbolach a także rozklejała plakaty. FA Wrocław udzielało także wsparcia w cotygodniowych demonstracjach lokatorskich pod dolnośląskim urzędem wojewódzkim. Wyrażaliśmy wsparcie i solidarność dla lokatorów i lokatorek mieszkań zakładowych którym grozi eksmisja z własnych domów. Kwiecień był dla nas także miesiącem rozklejania plakatów związanych z demonstracją 1-majową. Rzeczoną demonstrację poprzedzały 30stego kwietnia wykłady i dyskusje o naszych prawach w pracy, a także o przetrwaniu i samowystarczalności w przypadku kryzysu i upadku. Ta minikonferencja odbyła się w naszym zaprzyjaźnionym miejscu – Centrum Reanimacji Kultury.

MAJ 2022

Pierwszego maja 2022 odbyła się nasza demonstracja „Nigdy więcej wojny, nigdy więcej wyzysku”.

Na wrocławskim placu 1 Maja (obecnie Jana Pawła II) odbyła się demonstracja organizowana przez Federację Anarchistyczną Wrocław. Oprawa muzyczna zapewniona została przez wrocławską i łódzką grupę Rhythms of Resistance. Z Łodzi przyjechały także osoby z tamtejszej Federacji Anarchistycznej. Hasłem przewodnim wydarzenia było „Nigdy więcej wojny, nigdy więcej wyzysku”.

Na demonstracji obecnych było około 150 osób. Poza przemowami dotyczącymi m.in. historii czarnej flagi, problemów pracowników i związanego z kapitalizmem wyzysku, w trakcie wydarzenia w ramach performansu każda osoba mogła podzielić się tym, co wzbudza jej gniew w pracy. Wszystkie zebrane odpowiedzi zostały odczytane w wyrazie pracowniczej solidarności. Pomimo różnych zawodów, wieku czy pochodzenia wiele problemów jest znanych wszystkim osobom pracującym, od braku godnej płacy, przez niestabilne warunki zatrudnienia i niepewność jutra. Po zakończeniu demonstracji dzięki kolektywowi Food Not Bombs wszystkie osoby mogły zjeść wegański poczęstunek.

Tekst przemówienia przedstawiciela FA Wrocław na demonstracji:

„Bardzo cieszę się, że tak licznie i spontanicznie zebraliśmy się tutaj w ten szczególny dzień, 1 maja, w Międzynarodowe Święto Solidarności Ludzi Pracy. Jesteśmy tu aby świętować ten dzień, ale również przypomnieć o trapiących nas problemach. Jesteśmy tu dla wszystkich, którzy mają już dość.Nawet nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie jak wiele jest takich osób. Nie pokazują tego publicznie, nie afiszują się. Czasami złości, którą niosą w sobie, nie jesteśmy w stanie poznać nawet w ich grymasie twarzy. Ale ona jest, istnieje, choć nie jest manifestowana. Osoby te, mimo że mają dość, to nie chcą, nie mogą, bądź boją się wyjść na ulicę.

Jesteśmy tu dla wszystkich, którzy nie mogą być tu z nami.Nie mam nawet pojęcia ile z nas w ten szczególny dzień siedzi właśnie w pracy. Osoby pracujące w gastronomii, usługach, wszystkie osoby, które spotkacie dzisiaj wydając pieniądze podczas korzystania z tego wolnego dnia. Ale nie tylko! Są to również osoby, których nie widzicie lub nie zwracacie na nie uwagi. Sektory komunikacyjne, sprzątające, transportowe i produkcyjne. Sektor medyczny! Co ile lat mamy mieć białe miasteczka? Co ile lat trzeba podpalać opony?

Jesteśmy tu dla wszystkich, którym brak już sił. Dla osób, które poddały się już w jakiś sposób, nie widzą nadziei. Które opuszczają głowę i przyjmują los takim jaki jest. W oczach, w których zgasł już ogień i widać tylko rezygnację. Rozpalmy ten ogień ponownie! Nie dajmy się uciszyć, nie dajmy się zepchnąć na margines!

Studenci na śmieciówkach, którzy żyją na łasce „pana”, który albo da albo nie da zmianę. Pracownicy fizyczni spotykający się z ciągłymi odmowami podwyżki i ciągle straszeni kolejką chętnych na ich miejsce. Pracownicy biurowi, znoszący ciągły stres i mobbing, bo wmawia się im, że tą pracą „złapali boga za nogi”. Osoby starsze, których emerytury nie starczają na godne życie, więc godzą się na jakiekolwiek warunki pracy.

Dość tego! Pokażmy gniew! Osoby pracujące, które mają tego po dziurki w nosie, dość! Zdejmijmy kajdany! Zjednoczeni jesteśmy niezwyciężeni!”

14 maja odbyło się plakatowanie, na mieście pozostawiliśmy po sobie memoriały „pamięci ofiar policji”. Jak co roku uczciliśmy także pamięć Igora Stachowiaka, zamordowanego przez policję 15 maja 2016 roku w komisariacie na ulicy Trzemeskiej. Tam zorganizowaliśmy wydarzenie „Zapal znicz dla Igora”. Tego samego dnia o godzinie 15 mieliśmy spotkanie otwarte dla nowych członkiń. 22 maja nasza delegacja odwiedziła także Milicz – odbył się tam pierwszy marsz równości! 29 maja był natomiast dniem wyjazdu regionalnego do Głogowa i Wołowa, by oczyścić ściany z nacjonalistycznych symboli i pozostawić po sobie nasze plakaty z cytatami m.in Piotra Kropotkina.

CZERWIEC 2022

Czerwiec zaczęliśmy pod urzędem. Akcja Lokatorska cały czas protestuje i eskaluje formę protestu. Będą to robić dopóki spokój nie wróci do ich domów, a my będziemy ich w tym wspierać. FA Wrocław solidaryzowało się także z napadniętym przez polskie państwo anarchistą „Anarchem”. Kontynuowane przez nas także były wyjazdy regionalne polegające na plakatowaniu i sprejowaniu – tym razem do Lubina i Legnicy. Część naszego kolektywu odwiedziła także Pragę by zwiedzić to piękne miasto i zostawić po sobie jakiś ślad. Czerwiec zwieńczył dla nas natomiast dziki strajk. Strajk ma miejsce w MZK Bydgoszcz i trwa już kilka dni. Przesyłamy strajkującym wyrazy solidarności i trzymamy kciuki! Rząd próbuje na strajkujących napuścić innych ludzi, pisząc chociażby obrzydliwe posty na portalach społecznościowych, ale wszyscy zdają sobie sprawę kto jest tym złym i kto walczy o godne życie.