Kurdî
!kurdi
help-circle
rss


  • WFA
  • 16 dni
Administracja dawnej tamy "Tishreen" w Rojavie, potwierdziła, że turecki reżim zmniejszył o 60% przepływ wody w rzece dostającej się na terytorium Syrii do 150 m3 na sekundę, co zagraża życiu setek tysięcy ludzi. Według administracji, tama zatrzymuje się na 18 godzin dziennie nie wytwarzając energii elektrycznej z powodu braku dostaw wody, przy czym wioski w północnej i wschodniej Syrii mają zapewnione 4 godziny dziennie prądu, a miasta, tylko 7 godzin. Administracja zapór wodnych w Roavie ostrzegała już wcześniej, że dalsze wstrzymywanie przez reżim turecki wypływu wód Eufratu z terenów syryjskich może spowodować wyłączenie tam z eksploatacji oraz katastrofę humanitarną i ekologiczną w regionie. Dzieje się to w obliczu wielokrotnego odcinania wody ze stacji "Alouk" znajdującej się we wsi Ras al-Ain dla ponad miliona cywilów w mieście Hasake w ciągu ostatnich 3 lat, w ramach działań Turcji mających na celu opróżnienie tego obszaru z ludzi.
7

  • WFA
  • 20 dni
cross-posted from: https://szmer.info/post/240491 > cross-posted from: https://szmer.info/post/240490 > > > 102 lata temu urodził się Murray Bookchin, antropolog, historyk, filozof i aktywista na rzecz ekologii. Stworzył koncepcję Ekologii Społecznej, której myśl opiera się na życiu człowieka w zgodzie ze środowiskiem naturalnym, na poszanowaniu go, zamiast niszczeniu. > > > > Jego prace były głównymi inspiracjami PKK (Parti Pracujących Kurdystanu) i pochodnych kurdyjskich organizacji, które od ponad dekady prowadzą udaną rewolucję socjalną w północno-wschodniej Syrii. > > > > #GoogleMurrayBookchin
3




  • WFA
  • miesiąc
cross-posted from: https://szmer.info/post/223861 > Rewolucja kurdyjska tak zajebiście odpiera ataki Turcji, że aż dotarła do Francji 😎💪

  • WFA
  • miesiąc
Domagają się dopuszczenia prawników do Abdullaha Öcalana, który od ponad roku jest izolowany, zabrania się mu widzeń zarówno z bliskimi, jak i adwokatem. Öcalan był liderem i twórcą PKK (Partii Pracujących Kurdystanu) oraz idei demokratycznego konfederalizmu. Przez lata był wrogiem publicznym nr 1 dla Turcji, której służby schwytały go w 1999 roku w Kenii.

Za https://szmer.info/post/222079 > Motyw zamachu nie jest podawany, czyli nie wiadomo czy sprawca jest powiązany z tureckimi faszystami czy tez francuską skrajną prawicą. Francuskie media spekulują to drugie, że atak miał podłoże antyimigranckie.

  • @jadwiga
  • edit-2
    2 miesiące
Refleksja o Rewolucji Kobiet
Często wspominamy o Rewolucji Kobiet. Od jakiegoś czasu chciałam napisać co ona dla mnie oznacza. Zacznę od tego, że nie chodzi tylko o kobiety z karabinami. Jak dla mnie jest to przede wszystkim rewolucja światopoglądowa i społeczna, której skutkiem jest to, że kobiety również chwytają za broń. Na terenie Rożawy w efekcie długiego procesu przemian narodziła się Nauka Kobiet (Jineology). Przywrócenie uznania dla wielowiekowej wiedzy i mądrości, przekazywanej przez kobiety, staje się kluczowym elementem potrzebnym do przezwyciężenia patriarchatu i jego mentalności dominacji. Wnikliwa analiza i dogłębne zastanowienie się nad relacjami władzy w skali czasu cywilizacji pozwalają lepiej rozpoznawać mechanizmy patriarchatu. System dominacji potrzebuje do działania osłabienia relacji we wspólnotach, a w szczególności między kobietami, jako że to właśnie one były od zawsze gwarantami silnych więzi w grupach. Tak więc rewolucja, poza przestrzenią militarno-polityczną, polega również na rozpoznawaniu w jaki sposób mentalność dominacji przemawia przez nas same, jak kształtuje nasze myśli, zwyczaje i więzi. Dziś pragnę zastanowić się nad rolą miłości i przyjaźni. Zagadnienie związków partnerskich nie jest oczywiste. Bo z jednej strony stanowią one podstawową komórkę społeczeństwa i przestrzeń miłości i troski. Ale niestety też, zostały one zagarnięte przez patriarchat i stały się polem realizacji relacji władzy. Trudno mi jednoznacznie się opowiedzieć za tym, jak idealnie te związki powinny wyglądać. Niestety z perspektywy społeczeństwa tak przeżartego dominacją jak nasze nawet trudno mi to sobie wyobrazić. To co jednak mnie zastanawia, to dlaczego tak wiele przestrzeni życia jest rezerwowanych tylko dla związków partnerskich. Miłość przecież jest bardzo ważną siłą stanowiącą podstawę Życia i wspólnotowości. Jako dziewczynki często ślubowałyśmy przysięgi przyjaźni z koleżankami, z którymi byłyśmy najbliżej. Potem coś nam powiedziało, że tylko relacja partnerska jest godna pełnej lojalności, uczymy się na niej polegać, ale też i od niej zależeć. A równolegle obserwujemy, że przyjaciółki z którymi budowałyśmy nasz wczesny świat nie są już tak dostępne, znikają. "Mąż, dzieci, wiesz jak jest..." Nasza więź się osłabia, a wraz z nią, niemałżeńska wspólnotowość. Przywrócenie przyjaźni priorytetowego miejsca w naszym życiu wymaga wysiłku i udaje się lepiej, jeżeli jest procesem współdzielonym z otoczeniem. Kolejna ważna rzecz, której Rewolucja uczy, to rozszerzenie pojęć "przyjaźni" i "miłości" na osoby, z którymi jest nam mniej po drodze. Ideologia dominacji wpoiła nam, że aby przyjaźnić się z kimś, najlepiej mieć podobne poglądy, zainteresowania, styl życia... Takich osób jest niewiele i coraz częściej nie mają dla nas czasu. Tkanka społeczna słabnie. Mamy większy problem, by rozpoznawać jako Przyjaciół ludzi, z którymi nasz charakter się nieprzyjemnie zderza, którzy nie zachowują się tak jakbyśmy chcieli, mimo tego, że być może walczą o to samo co my, dążą w tym samym kierunku. Jeżeli nauczymy się dostrzegać, jak, wbrew naszym pragnieniom, opresyjna mentalność i ideologia dominacji potrafią przemawiać przez nas samych, nauczymy się również je dostrzegać w innych. Będziemy wtedy bardziej skłonni pomagać drugiej osobie rozpoznawać ten jej patriarchat jako coś wpojonego i nauczonego. Jako coś, co tę osobę dotyka, raczej niż coś, czym ta osoba jest. Czy ta osoba naprawdę chce się tak zachowywać? Czy też dąży do czegoś innego i tylko jej to nie wychodzi? Kim chce być i jakie są jej marzenia? Gdy uczymy się rozpoznawać dominacyjną mentalność w sobie i zmagamy się, by z każdym dniem przełamywać ją w sobie na nowo, wiemy, że nie jest to łatwe. Rozumiemy, że dla innych osób może to być równie trudne i łatwiej nam docenić ich wysiłek. Przyjaźnią jest wtedy pomaganie osobom wokół nas stawać się tymi kim chcą być, niezależnie od tego, czy osobiście je "lubimy" czy nie. Szczera rozmowa, wspierająca ale też nieukrywająca naszych zastrzeżeń, staje się praktyką polityczną. Wydaje mi się to szczególnie ważne w kontekście kobiet. Od pokoleń jesteśmy uczone przez ideologię patriarchalną, by wspierać mężczyzn w ich trudach, być dla nich wyrozumiałe, tolerancyjne, wspierające, "Miłość ci wszystko wybaczy". Ale czy mamy tą samą wyrozumiałość dla innych kobiet? Dawniej kobiety dysponowały własnymi przestrzeniami wzajemnego wsparcia, przy praniu czy haftowaniu zbierały się kumy i kumoszki, wymieniały się wiedzą, zmartwieniami, budowały swą niezależną wspólnotowość. Ponieważ małżeństwa nierzadko były paktami ekonomicznymi między rodzinami, nie pokładano w ich obrębie takiego ciężaru jak dziś. Współczesność przyniosła związki z miłości, ale też zabrała dużą część solidarności między kobietami. Ten nieco uproszczony obraz pomaga mi jako punkt odniesienia, gdy włącza się we mnie zbyt srogi krytyk w reakcji na (według mnie) niefajne zachowanie jakiejś innej kobiety. Na koniec pragnę zaznaczyć, że nie uważam, że wzmacnianie więzi między Przyjaciółmi czy kobietami miałoby przeczyć relacjom partnerskim lub chciałoby szkodzić mężczyznom. Wręcz przeciwnie, uważam że może się właśnie przyczynić do bardziej zrównoważonych relacji w związkach natury romantycznej, zdejmując z nich niepożądany ciężar i pomagając budować te relacje jako relacje między wolnymi (na skalę możliwości w obecnym społeczeństwie) ludźmi.
6







Aktywiści w Neapolu przeprowadzili akcję przy stanowisku odprawy tureckich linii lotniczych na międzynarodowym lotnisku w Neapolu. Podobnie jak w wielu innych częściach Włoch i Europy, aktywiści potępili bombardowania przeprowadzane przez Turcję przeciwko północnej i wschodniej Syrii (Rożawie) od 19 listopada pośród milczenia społeczności międzynarodowej. Aktywiści powiedzieli: „Te same rządy i media, które wychwalały powszechny opór kurdyjskich kobiet wobec patriarchalnego faszyzmu Państwa Islamskiego, teraz milczą w obliczu ataków faszystowskiego reżimu Erdogana, drugiej armii NATO. Milczą ze względu na ogromne interesy związane z handlem bronią, gazem i segregacją uchodźców w Turcji. Wszystkie powody, dla których nawet autorytarny i brutalny reżim stał się „przyjazny” i akceptowalny. Aktywiści przypomnieli także studentkę (która studiowała w Neapolu), która została aresztowana w Stambule w ubiegły piątek tylko za udział w kobiecej demonstracji 25 listopada i która nadal jest przetrzymywana w ośrodku dla cudzoziemców w Stambule”. 9 grudnia w Neapolu odbędzie się demonstracja miejska, która rozpocznie się o godzinie 17:00 z metra Toledo. Tymczasem Antifa Jaworzno, Antyfaszystowski Kraków i Kurdystan.info zapraszają do udziału w demonstracji prokurdyjskiej w Krakowie 6 grudnia o godzinie 19:00 na ulicy Stolarskiej 9! Wzywamy do okazania solidarności z Rożawą. ![](https://szmer.info/pictrs/image/35efd3d5-7ea9-4e64-b24e-22e16f4a2227.jpeg)

https://pastebin.com/znqSrQRJ

W ciągu dwunastego dnia tureckiej agresji na tereny północnej i wschodniej Syrii około 70 wiosek i gospodarstw zostało zbombardowanych przy użyciu ciężkiej artylerii i czołgów. Ponadto meczet wioski al-Terwaziya został całkowicie zniszczony z powodu ostrzału wioski. Przekazujemy informacje o trwających od 19 listopada atakach państwa tureckiego na północno-wschodnią Syrię. W tym samym czasie jednostki najemników wielokrotnie atakują siły obronne, ale są wielokrotnie odpierane. Centrum Prasowe Syryjskich Sił Demokratycznych (SDF) stwierdziło, co następuje: 30.11.2022 r. **Afrin i region Al-Shahba'a** Wioski i miasta, które były celem ataków: Tal al-Madik, Binh / Ibin, Al-Shawargha, Tat Marrash, Soganaka, Mayassa, Bayloniya, Sheikh Issa. Użyte uzbrojenie: 40 ciężkich pocisków artyleryjskich i 10 pocisków czołgowych i moździerzy oraz DShK. **Region Al Jazeera** -Tal Tamir Wioski "Tal al-Laban, al-Khair i al-Kozlia" zostały poddane ciężkim pociskom artyleryjskim /10/, oprócz broni DShK. -Zarkan Wioski Bobi, Dada Abdal, Muharmala i miasto Zarkan zostały ostrzeliwane 34 razy ciężkim ostrzałem artyleryjskim, a także pociskami moździerzowymi. **Region Eufrat** -Kobane Wioski Kuran, Kharab Baysan, Jishan, Zor Maghar, Charqli i Al-Ziyara zostały poddane atakom przy użyciu 6 ciężkich pocisków artyleryjskich i 6 pocisków moździerzowych. -Gri Spi / Tal Abyad Wioski Khirbet al-Baqar, al-Hoshan, Kur Hassan, al-Salibi i Qaz'ali zostały ostrzeliwane ciężkimi pociskami artyleryjskimi i moździerzowymi, a także bronią snajperską oraz DShK. Al-Terwaziya Wieś miasta al-Kantari była czterokrotnie atakowana przez ciężką artylerię. 1.12.2022 r. **Afrin i Region Al-Shahba'a** Wioski Harbal, Sheikh Issa, Bayloniya, Samuka Maranaz, al-Malikiyah, al-Shawargha, al-Irshadiya, Tannab, Alqamiya, Soghanaka, Aqiba i Bayna / Ibin zostały zbombardowane 35 pociskami ciężkiej artylerii, a także ostrzałowi moździerzowemu i broni DShK. **Region Al Jazeera** -Tal Tamir Wieś "Al-Kuzlija" została zbombardowana ciężką artylerią. -Zarkan Wioski Al-Rubiat, Tal al-Ward, Muharmala, Bubi, Dada Abdal, Al-Asadiya i miasto Zarkan zostały zaatakowane 57 ciężkimi pociskami artyleryjskimi, a także ostrzałowi moździerzowemu. Nasze siły odpowiedziały na źródła tych ataków. **Region Eufrat** -Kobane Wioski Kuran, Kharab Baysan i Charqli zostały ostrzeliwane z moździerzy. W wiosce Kuran turecki UAV zabił dwóch członków sił reżimowych i ranił jednego z naszych bojowników SDF. -Gri Spi / Tal Abyad Wioski Debs, Jdeideh, Abu Sarra, Khan, Kur Hassan, al-Sawan, al-Salibi, Avdoka i droga międzynarodowa (M4) zostały ostrzelane ciężkimi pociskami artyleryjskimi i moździerzowymi. Nasze siły reagowały stale i bezpośrednio na źródła ostrzału. -Manbidż Wioski Aoun al-Dadat, al-Hawshariy i Karhiyuk zostały czterokrotnie trafione przez moździerze i dwa razy ciężkimi pociskami artyleryjskimi. Al-Terwaziya oraz miasto i Al-Fawar zostały poddane ciężkiemu ostrzałowi artyleryjskiemu, który zniszczył meczet w mieście al-Terwaziya. 2.12.2022 **Ataki na Ain Issa** W piątek wieczorem wioski w pobliżu Ain Issa zostały ciężko ostrzelane przez artylerię. Wioski Dibis (al-Debs), Cedîdê (al-Jadida) i Mişêrfê na zachodzie Ain Issa. Wioski Hoşan, Seyda i Fatse, które również znajdują się w regionie, były wcześniej ostrzeliwane z haubic. Ponadto odnotowano dwa ataki dronów między Ain Issa i Rakką. Na razie nie wiadomo, czy w związku z tym doszło do jakichś szkód lub strat. Wieś al-Kuzliye (ku. Gozeliyê) w pobliżu Til Temir również został zaatakowana. Region wokół Ain Issa ma strategiczne znaczenie ze względu na położenie na skrzyżowaniu drogi ekspresowej M4, która jest syryjskim połączeniem wschód-zachód i gdzie rozgałęzia się droga do Rakki. Dlatego ten region jest szczególnie atakowany. **Kobanê i Girê Spî pod ostrzałem** Tereny wokół Kobanê i okupowanego Girê Spî są również pod ostrzałem tureckiej artylerii. Zaatakowano wioski Til Şeîrê (Til Shair), Ziyaret, Şiyûx Jêrîn, Çarxilî, Zormixar i wioskę Ehmed Mûnîr. W trakcie ataku pociski spadły również w pobliżu wojsk reżimu Assada w Ziyaret. W Girê Spî ostrzelano wioski Kor Hesen, al-Suwan, Saliba (Silêybî) i Evdikoy (Avdaq) oraz wioskę Xanî. **Zamachy i wybuchy w Manbidżu** Zamach bombowy w pobliżu stacji benzynowej w pobliżu Manbidżu został przeprowadzony w pobliżu Manbidżu. Według informacji z okolicy wyrządzono jedynie szkody materialne. Siły SDF reagowały bezpośrednio i konsekwentnie na źródła ataków. Za: https://anfenglishmobile.com/rojava-syria/sdf-turkey-shelled-70-villages-and-farms-destroyed-a-mosque-64064 https://anfenglishmobile.com/rojava-syria/shelling-and-airstrikes-on-rojava-continue-64055

  • 0 users online
  • 2 users / day
  • 2 users / week
  • 3 users / month
  • 15 users / 6 months
  • 85 subscribers
  • 310 Posts
  • 127 Comments
  • Modlog