• @drabina
    link
    3
    edit-2
    2 years ago

    Wart przeczytania, aczkolwiek mam z nim mały historiograficzny problem (oczywiście pewne uproszczenia są niezbędne, ale tu chyba troszkę przesadzili), bo sugeruje (a wręcz stwierdza), iż w drugiej połowie XIX wieku nie istniała alternatywa wobec wulgarnej interpretacji darwinizmu skupionej na rywalizacji i walce wewnątrzgatunkowej i pomoc wzajemną czy współpracę uznawano a priori za sprzeczną z darwinowską teorią ewolucji. Nie jest to jednak prawda, bo po pierwsze, sam Darwin nadawał pewne znaczenie współpracy oraz szeroko rozumianym instynktom społecznym (a samo pojęcie walki o byt definiował bardzo szeroko), po drugie autorzy pomijają istnienie (może nawet nie wiedzą o jej istnieniu, co w przypadku Polski nie jest zadziwiające) tradycji wschodniego darwinizmu, którego przedstawicielem był nie kto inny jak Kropotkin, a która to właśnie priorytetyzowała pomoc wzajemną i współpracę, a która przecież nie pozostawała bez wpływu na ewolucję biologii ewolucyjnej.

    • @borys
      link
      22 years ago

      To prawda, ale z drugiej strony ten nurt nie byl az tak popularny i nie mial az takiego wplywu na swiat “popkulturowy”. O kropotkinie w aktualnych badaniach ewolucyjnych i ekologicznych malo sie wspomina

      • @drabina
        link
        22 years ago

        Niewątpliwie to prawda, że nie był tak popularny, a nade wszystko nie posiadała ona tak silnej pozycji politycznej. Prawdą jest to, że mało się we współczesnych badaniach o nim wspomina, chociaż niewątpliwie więcej niż kilkadziesiąt czy kilkanaście lat temu (pomijam przy tym wzrost zainteresowania Kropotkinem związany z epidemią COVID-19, chociaż ten był bardziej na gruncie etyki czy nauk politycznych).

        • @Ebenus
          link
          12 years ago

          Pełna zgoda, w ogóle pierwszy raz z postacią Kropotkina zetknąłem się podczas lektury jednej z książek prymatologa Fransa de Waala, jest on chyba najbardziej znanym kontynuatorem jego myśli w tej dziedzinie